Friday, March 14, 2014

MH370 : teori pelajar sarjana Universiti Stanford kemungkinan diterima pakar...???




SINGAPURA : Seorang pelajar sarjana muda dari Amerika di Universiti Stanford telah datang dengan teori kehilangan Malaysia Airlines MH370 dan telah tersebar meluas di laman internet namun belum disahkan oleh pakar-pakar penerbangan.

Andrew Aude , 20, seorang pelajar sains komputer, memberitahu The Straits Times bahawa dia mempunyai kepakaran di dalam bidang kejuruteraan Aeroangkasa, sama seperti bapanya yang mempunyai lesen juruterbang syarikat penerbangan. Beliau juga pernah menaiki Boeing 787 bersama bapanya.

Dalam post Tumblr beliau, Aude menyatakan bahawa dia telah mengesan kelemahan utama di dalam sistem pesawat.

Dari ini, beliau membuat teori bahawa MH370 boleh mengalami isu yang sama , yang membawa kepada kegagalan komunikasi berasaskan satelit dan juga penyahmampatan yang perlahan (kekurangan % O2) di dalam pesawat lalu menyebabkan penumpang tidak sedarkan diri dan juruterbang keliru .
"Jika penyahmampatan itu cukup perlahan, ada kemungkinan juruterbang tidak sedar memakai topeng oksigen sehingga ia sudah terlambat ", katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa kapal terbang Boeing 777 tidak menggunakan topeng oksigen penumpang sehingga ketinggian kabin sampai 13,500 kaki. Pada masa itu, penumpang mungkin tidak sedarkan diri jika terdapat penyahmampatan yang perlahan. Selain itu, MH370 melakukan penerbangan waktu tengah malam dan penumpang akan cuba untuk tidur, oleh itu tidak akan sedar kesan kekurangan oksigen.

Fungsi autopilot akan memastikan bahawa kedudukan dan ketinggian pesawat dikekalkan sebelum terhempas ke dalam Laut China Timur, Laut Jepun atau Lautan Pasifik, berbatu jauhnya dari zon carian intensif di Laut China Selatan di mana usaha-usaha menyelamat telah tertumpu pada masa lalu selama beberapa hari.

Beliau membuat kesimpulan bahawa "ini mungkin bukan penyahmampatan letupan atau letupan sewaktu penerbangan".

Teori ini menambah senarai penjelasan yang dikemukakan oleh pakar-pakar , termasuk masalah mekanikal , letupan di udara dan sabotaj. Tetapi tidak seorang pun yang telah disokong oleh bukti kukuh.- The Straits Times / ANN

*********************************************************************************

# Agak menarik teori yang disampaikan pelajar sarjana ini, sekarang yang tinggal ialah, membuktikan teori-teori yang pernah wujud sepanjang kehilangan MH370.
Jika tidak, teori hanya tinggal teori.


Sila SHARE & LIKE jika anda juga penyokong mereka di luar sana.
Semoga berita baik muncul segera.
In shaa Allah.

Kesemua post saya yang anda lihat ini, telah saya 'post'kan ke 63 Group FB, SERENTAK, dalam masa hanya 5 minit.
Nak tahu bagaimana caranya...mudah sahaja, KLIK SINI.



***********************************************************************************



2 comments:

  1. habis kenapa hilang dalam radar masa kapal terbang masih di laut china selatan..

    ReplyDelete
  2. apa pun selagi kotak hitam tak ditemui, semua teori hanyalah spekulasi even kata2 dari pakar.. hanya kotak hitam adalah jawapan sebenar..

    ReplyDelete